donderdag 27 augustus 2009

Dit is vreselijk nieuws (vind ik)

Hek Maxisweg dicht
Het hek dat toegang verschaft tot de Overdiemerweg naar de Maxis (en de A1) is weer dicht. Al jaren geleden is met Nuon, eigenaar van het terrein, de afspraak gemaakt dat alleen bouwverkeer met bestemming IJburg van maandag tot en met vrijdag van de weg gebruik mag maken. Tot de oostelijke ontsluiting IJburg gereed is in 2011, blijft de weg in principe afgesloten. Dat het hek de afgelopen tijd wel open stond was een tijdelijke situatie, aldus een woordvoerder van Projectbureau IJburg.

Dat mensen aan het gebruiken van de weg gewend zijn geraakt, begrijpt de woordvoerder goed. “Ik snap dat het erg vervelend is. Wij hebben het hek de afgelopen maanden inderdaad open gelaten. Omdat het hek steeds werd gesloopt en repareren veel tijd en geld kostte. We wisten dat bus 66 vanaf 24 augustus over de nieuw aangelegde bussluis zou gaan rijden, en we besloten het hek definitief te herstellen als de buslijn in gebruik zou worden genomen. Dat was afgelopen maandag 24 augustus. Nu blijft het hek dicht tot de oostelijke ontsluiting IJburg klaar is, waarschijnlijk in 2011. Maar officieel is de weg nooit open geweest.”


Het sluiten van de weg heeft ook te maken met de veiligheid van de IJburgers. Projectbureau IJburg wil het zware bouwverkeer scheiden van het normale verkeer. Het Projectbureau heeft vanaf het begin van de bouw van IJburg gezegd dat wanneer er ongeveer 7.000 woningen in gebruik zijn genomen, dus als er een begin is gemaakt met de tweede fase van IJburg, dat het dan pas echt noodzakelijk is om een tweede ontsluiting te hebben.


Het verkeer gaat over het terrein van Nuon. Het bedrijf heeft bezwaar tegen het gebruik van de weg, omdat het niet in goede staat is en daarom niet geschikt om veel verkeer te dragen. Daarbij vinden binnenkort op het terrein van Nuon veel activiteiten plaats rondom hun eigen centrales, waarbij ook eigen bouwverkeer over de weg moeten rijden. Bovendien vindt Nuon het met onder de weg door lopende kabels en leidingen en installaties rondom op het terrein niet veilig.

Dennis Straat, coördinerend stadsdeelwethouder IJburg vindt het erg vervelend voor de bewoners van IJburg: "Ik ben hier ook niet blij mee. Het gebruik van deze korte route werd tot nu toe gedoogd. Nu de weg is afgesloten, kunnen de bewoners en bezoekers van IJburg alleen via de snelweg de wijk in en uit. Dat leidt tot langere reistijden en ergernis. Over de files op de A10 maak ik me echt zorgen. Ik ben graag bereid om samen met de gemeente Diemen en NUON te zoeken naar een oplossing. De afgesloten weg loopt door het bedrijfsterrein van NUON, het is geen openbare weg. Als stadsdeelwethouder heb ik het zelf niet in de hand, maar ik doe mijn best.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten